התחדשו המגעים לאספקת כיפת ברזל לאוקראינה? דברי קצין אמריקני עוררו את הדיון הנפיץ

"מדוע כיפת ברזל איננה מסופקת לאוקראינה? עזרנו לשלם עבורה", שאל סנאטור אמריקני את הקצין הבכיר • תשובת נציג הצבא גרמה לרבים להתהות אם הדיונים במהלך עדיין מתקיימים • ישראל לא הגיבה לדברי הקצין, אך שללה אפשרות לאספקת המערכת המקדמת לקייב • בנתיים, ישראל משלימה אספקת מערכות התראה מדויקות מפני טילים לאוקראינה

כיפת ברזל (ארכיון). צילום: צילום: אור מני

עד כה הכחישה ישראל כי סוללות של כיפת ברזל יסופקו לאוקראינה, דבריו של קצין בכיר בצבא ארה"ב הציף מחדש את הנושא בתדרוך בסנאט האמריקני בשבוע שעבר.

אמירותיו של מפקד מפקדת הגנת הטילים והחלל, גנרל דניאל קרבלר, הותירו את הרושם שסוללות כאלה ייפרסו בקרוב במדינה שנמצאת במלחמה עם רוסיה כבר יותר משנה.
הנושא עלה בדיון פתוח של תת הוועדה לכוחות אסטרטגיים על ידי היו"ר, אנגוס קינג. "מדוע כיפת ברזל איננה מסופקת לאוקראינה? עזרנו לשלם על זה. כ-3 מיליארד דולר הועברו לישראל כדי לפתח אותה. 500 מיליון דולר להבנתי מדי שנה. האם זה לא יהיה משאב חשוב לאוקראינים שעבורם ההגנה האווירית היא נושא חשוב?", שאל סנטור.

דברי הקצין האמריקני על אספקת כיפת ברזל לאוקראינה | מתוך דיוני הסנאט


המשיב הראשון היה סגן שר ההגנה, ג'ון פלאמב, שאמר כי "ארה"ב סיפקה לאוקראינה מה שהיא יכולה מהמאגרים שלה ואנו מעודדים את בני בריתו לעשות זאת. מערכת הטילים שארה"ב משתמשת בה להגנה מפני טילים היא מערכת הפטריוט, אני לא מודע לכך שכיפת ברזל הוצעה לאוקראינים, אבל אולי זה קרה. אני פשוט לא יודע. אולי מישהו אחר מסוגל להשיב", אמר פלאמב.

ביידן עם זלנסקי בקייב. ארה"ב מובילה בתמיכה באוקראינה, צילום: רויטרס

היו"ר קינג פנה לקצינים שהגיעו לוועדה ושאל אם יש להם מה להוסיף. בנקודה זו אמר הגנרל קרבלר את הדברים הבאים: "שתי סוללות כיפת ברזל שיש לנו כרגע, אחת השלִימה את הכשרתה וההצטיידות בפריסה. היא מוכנה לפריסה. השניה מסיימת את הכשרת הציוד החדש שלו ברגע זה. אז לצבא יש סוללת כיפת ברזל אחת זמינה לפריסה, אם נקבל בקשה".

על אף שמדבריו עולה כי מדובר בסוללות אמריקניות של כיפת ברזל, מכיוון שכיפת ברזל מיוצרת כאן, הרי מקורה בישראל. מאז פרוץ המלחמה, ישראל מדגישה שהיא לא מתכוונת לספק את סוללות ההגנה האווירית המתקדמות לקייב.

התרומה הישראלית לאוקראינה - מערכות התראה

אחד הנימוקים שמעלים בארץ הוא חוסר ההתאמה של המערכת המיועדת לטווחים קצרים, לאופי הלחימה באוקראינה. על אף זאת, ישראל מספקת בימים אלה לאוקראינה מערכות התראה מפני טילים, וזאת במטרה לאפשר לאוקראינה לספק התראות ממוקדות יותר למקום נחיתת הטילים הרוסיים.

גורמים מדיניים אישרו ל"ישראל היום" כי בשבועות האחרונים הושלמה בפולין הכשרת החיילים האוקראינים בתפעול מערכות ההתראה.דברי הקצין האמריקני, יחד עם התזמון שבו נאמרו, מעלים מחדש את הטענות שכיפת ברזל כן מועברת לאוקראינים, גם אם לא ישירות מידי ישראל. גורמים בישראל סירבו להגיב לדברים ומסרו כי לא יתווכחו עם קצין אמריקני. עם זאת, הם ציינו כי הוא לא אמר במפורש שסוללות כיפת ברזל מגיעות לאוקראינה.

רה"מ בנימין נתניהו ונשיא רוסיה וולדימיר פוטין בפגישה משנים עברו, תמונת ארכיון, צילום: EPA/MAXIM SHEMETOV / POOL

מיד עם הפלישה הרוסית, קייב ביקשה לקבל את המערכת הישראלית המתוחכמת, ואולם בירושלים התחמקו, מחשש לתגובה רוסית קשה. על אף שמדינות המערב נמנעות מקשרים עם הרוסים, לפני כשבועיים ערכו שני דיפלומטים ישראליים בכירים ביקור נדיר במוסקבה.
במשרד החוץ טענו כי השיחות של שני הבכירים עסקו בסוגיה האיראנית. ואולם לנוכח דברי הקצין האמריקני, יתכן כי לביקור הייתה מטרה אחרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר